tirsdag 8. juli 2014

Når byråkratiet vinner

Brevet, det gammeldagse brevet lå i postenkassen. Sendt fra Transportstyrelsen i Sverige (les: svensk biltilsyne). Glede. Jubel.

For i brevet så papirene som var påkrevd for å få en tidligere svenskregistrert bil over på flotte blankpolerte norske skilt. Med brevet i hånda var veien til Statens Vegvesens kontrollhall i Tromsdalen kort.
For en lykke å gå inn i hallen med alle papirer i orden slik at turen kunne fortsette innom Tollvesenet for å betale engangsavgift, og deretter til Statens Vegvesen igjen for å kjøpe norske registreringsskilt.

For en ulykke å kjøre derfra med beskjed om at det ikke nytter når det ikke er rett skjema. Det nytter ikke at svenske Trasportstyrelsen har sendt et brev som bekefter at bilen UGN211 er solgt, avregistrert i Sverige og ført ut av landet som lovlig eksport. Det nytter ikke at det svenske systemet bekefter skriftlig at alt er gjort riktig.

Slått av byrakariet!

Smertelig smerte.

Hvorfor må det være slik at akkurat riktige skjema må ligge i en mappe som skal arkiveres en eller annen plass?Hvorfor må det være noen som fremdeles sørger for at fordommer mot byråkrati opprettholdes? Hvorfor må det være slik at myter holdes i hevd?

Er bare så synd at dette er Statens Vegvesen, en etat som har gått gjennom store omorganiseringer og som bevisst jobber med omdømmebygging. vegvesen.no er en av Norges beste nettsider. Prisbelønnet med Farmand-prisen. Så synd at noen gammeldagse regler fremdeles knebler mange av de dyktige medarbeiderne som vil yte service oerfor oss bilister. Synd!

Min egen fortvilelese knuger. Den knuger i magen og rykker inn i sjela. Forbannelsen må dempes, fordi det er ikke tjenestemannens feil. Han er pålagt å følge regelverket, og hans sjef er lojal til regelverket. Tjenestemannen ville hjelpe meg, men fikk ikke lov av regelverket.

Hva har skjedd? Her er historien:
Jeg kjøpte en bil i Sverige i begynnelsen av mai. Der og da gjorde jeg en feil. Jeg akseperte at selgeren trengte del 2 av vognkortet for å få bilen registrert ut av det svenske systemet. På grensen til Norge fortollet jeg inn bilen, fikk papirene stemplet og betalte momsen.
Så startet problemene. Når en tidligere svenskregistrert bil skal på norske skilt skal både del 1 og del 2 av vognkortet leveres med bilen til visning på Statens Vegvesen. Jeg har altså ikke den fysiske "del 2", men har  fått en skriftlig stemplet bekreftelse fra Transportstyrelsen i Sverige at alt har forgått riktig for seg på andre siden av grensen. De har sendt med et skjema fra deres arkiv på at den er avregistrert og eksportert til Norge.

Men det hjelper ikke meg en tøddel! Det norske byrakratiet tar ikke hensyn. Det er regelstyrt, og i dette tilfelle er det feil skjema. Feil stykke papir. Byråkratiet er ikke formulert slik at en annen skriftlige dokumentasjon fra kolleger i Sverige kan aksepteres. Det er ikke formulert med tanke på oss brukere. Det er formulert med tanke på byråkratiet.

Slått av byråkratiet.

Og nå venter jeg i spenning på hvor mange uker, måneder det går før jeg får lov av det norske byråkratiet å betale engangsavgiften slik at bilen kan registreres. Måtte fordommer og myter slå sprekker. Måtte den svenske dokumentasjonen beseire det norske byråkratiet.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar